tirsdag den 4. august 2009

Virkeligheden findes i de intense øjeblikke

Anne V. Gross illustrerer dette efterårs bibliotekskalender. Hun tror på det romantiske og intense øjeblik, men erkender samtidig, at ikke alt kan gøres romantisk – end ikke opvasken, selvom hun har forsøgt.

Slagelse Bibliotekerne har valgt kunster Anne Vibeke Gross til at illustrere forsiden til dette efterårs bibliotekskalender. Det eventyrlige islæt, den intense oplevelse og den energifyldte tango passer perfekt til efterårets aktiviteter, hvor du kan drømme dig væk til skumringsaftenerne, skyde din egen lommefilm og give den gas på gulvet sammen med gymnastikinstruktører. Arrangementer der kan skabe netop de intense øjeblikke, som Anne V. Gross værdsætter.

- Jeg kan godt lide at opfatte virkeligheden i et romantisk skær. Jeg er nostalgiker, sådan meget åndelig. Jeg ser lidt mere i det hele, forklarer den 35-årige kunstner, der er vokset op i Skælskør og i dag er bosat på Vesterbro.

- Jeg synes, at flygtige ting tager alt for meget opmærksomhed i vores dagligdag. Og jeg tror ikke, at man husker opvaskene, som man vil huske en dans, et blik – glimtet af det fantastiske.

Hun søger de romantiske og intense øjeblikke i storbyens liv, i dansen, i kærligheden og i erotikken, og alle dele bruger hun i sine billeder. Men hun har ikke helt villet opgive den opvask, så hun har prøvet at male den i et romantisk skær. Men projektet måtte opgives.

- Selvom jeg prøvede at arbejde med lyset, blev der ikke så meget drømmevask ud af det.

Siden barndommen
- Da jeg var rigtig ung, kom inspirationen fra bøger, digte og myter, og jeg malede mine billeder i en meget eventyrlig form. Der er stadigvæk en eventyrlig fortolkning i mine billeder, men nu er det bare over virkeligheden i stedet for.

Hun går ikke bare i gang med at male og ser, hvad der kommer ud af det.

- Inden jeg begynder, har jeg en klar idé om, hvad jeg vil male. Og der kommer et punkt, hvor jeg synes, at det er perfekt. Hvor jeg tænker, at hvis jeg rører mere ved det, så ødelægger jeg det.

Anne V. Gross har altid malet, og både hendes farfar og far var kunstnere. Derfor blev hendes børnetegninger også taget seriøst. Men hun lavede for alvor billeder, da hun flyttede for sig selv.

- Min aktive periode begyndte i 1992, da jeg flyttede hjemmefra. Jeg kommer fra en familie, hvor vi taler utrolig meget, og pludselig var jeg alene med mine tanker og følelser, og jeg havde behov for at udtrykke dem et sted.

Ingen hobbykunstner
Et sted er blevet til flere i løbet af årene. Tangoen og skriveriet giver hende andre udtryksformer.

Hun mener ikke, at man som kunstner kun behøver at udtrykke sig via et medie.

- Det at være kunstner er meget grundlæggende, enten har man lysten til at udtrykke sig, eller også har man det ikke. Jeg maler oftest, fordi jeg bare er bedst til det. Der har der ikke været nogen tekniske forhindringer. Det kan jeg.

Hun er cand.mag. i russisk og dansk - med speciale inden for litteratur og kultur. Hun har valgt den russiske linje, fordi kulturen og væremåden fascinerer hende. Den alvorlige attitude, hvor man nedenunder finder en dybde, som hun ofte mangler andre steder.

For tiden arbejder hun på et bureau, som arrangerer rejser til Rusland. Men selvom hun har et arbejde, hvor hun ikke bruger malerkunsten, betegner hun sig ikke som en hobbykunstner, for det er så grundlæggende en del af hende. Hun er kunstner. Hele tiden. Altid. Derfor drømmer hun også om at kunne leve af sin kunst på et tidspunkt blandt andet som illustrator til bøger eller ved at lave plakater.

Læs mere om Anne V. Gross på hjemmesiden:
www.galeriegrossartig.dk og se hendes udstilling på Korsør Bibliotek i perioden 31. august til 12. september.
Janni Nolting

Ingen kommentarer: